Sukses

Carita Nyingsieunan Budak Baheula: Jurig Lulun Samak

Jurig lulun samak nyaeta ahli dina walungan jeung nyaho ngeunaan walungan jadi manéhna baris ngajaga walungan.

Liputan6.com, Bandung - Kecap "Jurig" sok disebut dina kaayaan sieun atawa kutukan. Sanajan kitu, jurig di sagala rupa wewengkon boga "jurig" sorangan dumasar kana lingkungan, budaya jeung kearifan lokal nu aya di dinya.

Jurig nuduhkeun kaparigelan mahluk dina widangna salaku “Jurig Jarian” (tempat miceun runtah di kampung) nyaéta mahluk anu ngarti, jeung ahli dina jarian. Hikmahna, murangkalih henteu ulin kedah ka éta tempat sabab tempatna kotor, sumber panyakit sareng seueur barang bahaya.

Salian ti "Jurig Jarian", aya oge "Jurig Lulun Samak" atawa leled samak. Nyaeta ahli dina walungan jeung nyaho ngeunaan walungan jadi manéhna baris ngajaga walungan. Barudak dilarang mandi lila-lila sabab bahaya, bisa katarajang banjir bandang (caah dengdeng) atawa geus beurang. Diganti ku ayana "lulun samak".

Baheula, aya hiji legenda atawa mitos anu patali jeung aliran walungan. Ngaran éta legenda nyaéta legenda Lulun Samak atawa Leled Samak.

Carita ngeunaan samak ieu asalna tina mitos atawa kayakinan di wewengkon nu nyebutkeun yen di walungan ngalir pasti aya arwah nu nyicingan eta mahluk nu disebut "Lulun Samak".

Disebutkeun yén mahluk ieu asalna tina roh jalma anu geus maot tapi teu daék ninggalkeun dunya ieu alatan rupa-rupa alesan, atawa nurutkeun istilah mistis, aranjeunna biasana disebut jalma maot panasaran.

Naon hubunganana sareng tikar ngagulung? Urang sadaya tangtos terang, samemeh mayit dikurebkeun, layon teh kedah dikumbah heula, da samak anu dimandian biasana tiker jeung sajabana.

Jaman baheula, aya hiji adat istiadat yen samak keur ngamandian mayit teh dialungkeun ka walungan. Tikar anu dipaké pikeun ngamandian mayit anu masih kénéh tua acan daék ninggalkeun ieu dunya téh tuluy dipercaya minangka Lulun Samak atawa arwah pangeusi walungan anu tuluy ngumbara néangan mangsa.

Kumaha bae caritana, sanggeus korbanna aya jalma-jalma anu mindeng aya di sisi walungan (anu diyakini balukar tina kalakuan Lulun Samak). Pamustunganana, dilarang ngantunkeun samak pikeun ngamandian mayit ka walungan supados henteu ngarugikeun batur.

Miceun samak anu dipaké pikeun ngamandian mayit dianggap bahaya sabab mayit dipercaya jadi salaku arwah Lulun Samak, anjeunna tiasa naroskeun kahirupan manusa ku sababaraha cara, biasana anjeunna ngajebak mangsa ku cara ngalayang sapanjang walungan. Mun aya nu nincak samak ku teu kahaja, tandem bakal langsung ngaguling-gulingkeun eta jelema jeung ngareret ka dasar walungan nepi ka maot kakeuheul alatan tilelep.

Henteu ngan ukur jalma anu napak, jalma anu aya di sisi walungan tiasa janten korban. Boh kabeneran atawa naon, sok disebutna jalma-jalma tilelep di walungan, anu ahirna aya hubunganana jeung legenda Lusun Samak, sarta balukarna loba jalma anu ngajauhan di sisi walungan di waktosna. Waktos Lulun Samak nuju milarian mangsa.

Tina carita Lulun Samak, aya naséhat turun-tumurun ka masarakat. Nalika urang aya di sisi walungan, urang kedah nyingkahan waktos anu munculna Lulun Samak.

Waktos anu kudu dijauhan nyaeta waktu samalangsa atawa waktos anu dipikaresep ku arwah keur ngumbara, waktos ieu saurna jam 10 nepi ka jam 12 beurang, jam 14.30 nepi ka jam 15.30 jeung jam 16.30 nepi ka jam 18.00.

Jeung tangtos pencegahan anu paling penting anu kedah dilakukeun supados henteu janten korban Lulun Samak nyaéta henteu kantos nyandak atanapi nyepeng, sumawona naék samak atanapi samak anu ngambang dina arus walungan sabab tiasa waé Lulun Samak anu nuju milarian korban kanggo kalelep di dasar walungan.

Tapi ayeuna, sapanjang jaman, jalma-jalma henteu deui miceun samak anu dipaké pikeun ngamandian mayit ka walungan, ahirna legenda Lulun Samak parantos jarang kadéngé deui. Pangajaran atawa palajaran anu bisa urang petik tina carita ieu, tangtu kudu ati-ati lamun aya di sisi walungan.

 

Berita tersebut menggunakan bahasa Sunda. Penggunaan bahasa daerah ini dalam rangka memperingati Hari Sumpah Pemuda dan perayaan Bulan Bahasa, menghargai keragaman Indonesia.

* Follow Official WhatsApp Channel Liputan6.com untuk mendapatkan berita-berita terkini dengan mengklik tautan ini.

2 dari 2 halaman

Cerita Menyeramkan untuk Anak Zaman Dulu: Jurig Lulun Samak

Kata "Jurig" memang sering diucapkan dalam kondisi menakut-nakuti atau pun umpatan. Tetapi jurig di berbagai daerah memiliki "hantu" andalan masing-masing berdasarkan lingkungan, budaya, dan kearifan lokal yang ada di sana.

Jurig menunjukkan pada kepakaran makhluk itu di bidangnya seperti "Jurig Jarian" (tempat buang sampah di kampung) adalah makhluk yang faham, dan pakar di jarian tersebut. Kearifannya adalah agar anak-anak tidak ke tempat tersebut karena tempatnya kotor, sumber penyakit, dan banyak barang yang berbahaya.

Selain Jurig Jarian ada juga "Jurig Lulun Samak" atau "Leled Samak". Adalah ahli di sungai dan paham tentang sungai sehingga dia akan menjaga sungai tersebut. Anak-anak dilarang mandi terlalu lama karena berbahaya, bisa kena banjir bandang (caah dengdeng) ataupun hari sudah sore. Hal tersebut diganti dengan adanya "lulun samak".

Dahulu, ada sebuah legenda atau mitos yang berkaitan dengan aliran sungai. Nama legenda tersebut adalah Legenda Lulun Samak atau Leled Samak.

Cerita tentang tikar ini berawal dari mitos atau kepercayaan di daerah tersebut yang mengatakan bahwa di sungai-sungai yang mengalir pasti ada makhluk halus yang menghuninya, makhluk ini dinamakan "Lulun Samak".

Konon katanya, makhluk ini berasal dari arwah orang yang sudah meninggal namun belum rela meninggalkan dunia ini dengan berbagai alasan, atau menurut istilah mistisnya biasa disebut dengan orang mati penasaran.

Memang apa hubungannya dengan tikar yang menggulung? Kita semua tentunya tahu bahwa sebelum jenazah dikebumikan, jenazah harus dimandikan terlebih dahulu, dan alas yang digunakan untuk memandikan tersebut biasanya adalah sebuah tikar dan sejenisnya.

Dulu, ada kebiasaan tikar bekas memandikan jenazah ini dibuang ke sungai. Tikar yang dipergunakan untuk memandikan jenazah yang masih belum rela meninggalkan dunia inilah yang kemudian dipercaya menjadi Lulun Samak atau makhluk halus penghuni sungai yang selanjutnya bergentayangan mencari mangsa.

Entah bagaimana ceritanya, setelah jatuh korban yaitu orang-orang yang sering berada di pinggir sungai (yang dipercaya akibat perbuatan Lulun Samak). Akhirnya, dibuatlah larangan untuk tidak membuang tikar bekas memandikan jenazah ke sungai agar tidak membahayakan orang lain.

Membuang tikar bekas memandikan jenazah ini dianggap berbahaya karena tikar tersebut dipercaya bisa berubah menjadi hantu Lulun Samak, ia bisa meminta nyawa manusia dengan berbagai cara, biasanya ia menjebak calon mangsanya dengan hanyut mengikuti aliran sungai.

Jika kemudian secara tidak sengaja ada seseorang yang menginjak samak tersebut, maka seketika si samak akan menggulung orang tersebut dan menariknya ke dasar sungai hingga meninggal karena kehabisan napas akibat tenggelam.

Tak hanya orang yang menginjaknya, orang yang berada di pinggiran sungai pun bisa menjadi korban. Entah suatu kebetulan atau bagaimana, katanya sering ada orang meninggal akibat tenggelam di sungai, yang pada akhirnya dihubung-hubungkan dengan cerita legenda Lusun Samak ini, dan akibat hal tersebut maka di kemudian hari banyak orang yang menghindari untuk berada di tepian sungai bertepatan dengan waktu-waktu Lulun Samak ini mencari mangsa.

Dari cerita Lulun Samak ini, ada nasihat yang diberikan secara turun menurun kepada masyarakat. Ketika kita berada di tepian sungai, kita harus menghindari waktu-waktu kemunculan Lulun Samak tersebut.

Waktu yang harus dihindari adalah ketika waktu samalangsa atau waktu yang disukai oleh makhluk halus untuk berkeliaran, waktu0waktu tersebut konon adalah pada jam 10.00 siang sampai 12, jam 14.30 sampai 15.30 dan pada jam 16.30 sampai 18.00.

Dan tentu saja pencegahan yang paling utama yang harus dilakukan agar tidak menjadi korban dari Lulun Samak ini adalah jangan pernah mengambil atau memegang, apalagi menaiki samak atau tikar yang mengapung terbawa arus sungai karena bisa saja samak itu adalah Lulun Samak yang sedang mencari korban untuk ditenggelamkan ke dasar sungai.

Namun sekarang, seiring perkembangan zaman orang-orang sudah tidak pernah lagi membuang tikar bekas memandikan jenazah ke sungai, dan akhirnya legenda Lulun Samak ini pun sudah jarang terdengar lagi. Hikmah atau pelajaran yang bisa kita ambil dari cerita ini tentu adalah hati-hati bila berada di pinggiran sungai.

* Fakta atau Hoaks? Untuk mengetahui kebenaran informasi yang beredar, silakan WhatsApp ke nomor Cek Fakta Liputan6.com 0811 9787 670 hanya dengan ketik kata kunci yang diinginkan.