Sukses

Gagal di Piala AFF 2020, Pelatih Timnas Malaysia Mundur

Asosiasi sepak bola Malaysia (FAM) mengumumkan Tan Cheng Hoe mundur dari jabatannya sebagai pelatih kepala timnas Malaysia. Hal itu diumumkan lewat situs resmi FAM, Senin (3/1/2022).

Liputan6.com, Kuala Lumpur - Asosiasi sepak bola Malaysia (FAM) mengumumkan Tan Cheng Hoe mundur dari jabatannya sebagai pelatih kepala timnas Malaysia. Hal itu diumumkan lewat situs resmi FAM, Senin (3/1/2022).

"Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM), hari ini ingin memaklumkan bahawa ketua jurulatih kebangsaan, Tan Cheng Hoe telah membuat keputusan untuk melepaskan jawatannya," tulis FAM.

FAM mengatakan keputusan itu dibuat Cheng Hoe setelah berdiskusi dengan para petinggi Asosiasi. Cheng Hoe memutuskan mundur setelah gagal di Piala AFF 2020.

Seperti diketahui, Malaysia gugur di fase grup usai tumbang 1-4 dari timnas Indonesia di laga terakhir grup B. Harimau Malaya finis di urutan ketiga.

"Selepas berbincang secara terbuka dari semua sudut, pihak pengurusan FAM akhirnya menghormati keputusan tersebut dan telah bersetuju untuk melepaskan Cheng Hoe menerusi persetujuan bersama kedua-dua pihak," tulis FAM.

 

* Follow Official WhatsApp Channel Liputan6.com untuk mendapatkan berita-berita terkini dengan mengklik tautan ini.

2 dari 3 halaman

Terima Kasih

Lebih lanjut, FAM mengucapkan terima kasih kepada Cheng Hoe atas pengabdiannya selama 14 tahun. Cheng Hoe diketahui telah bersama timnas Malaysia sejak 2005.

Ketika itu, ia menjadi asisten pelatih timnas Malaysia U-20 hingga 2013. Pada 2009-10, Cheng Hoe juga menjadi asisten pelatih U-23.

Cheng Hoe baru naik sebagai pelatih timnas Malaysia senior pada 2017 setelah menjadi asisten.

"Antara kejayaan yang diraih beliau ialah membantu Malaysia memenangi pingat emas Sukan SEA 2009 dan menjuarai Piala Suzuki AFF 2010 ketika bergelar pembantu kepada Datuk K. Rajagobal serta naib juara Piala Suzuki AFF 2018 selaku ketua jurulatih," tulis FAM.

"Jasa dan sumbangan beliau akan sentiasa dikenang. Terima kasih," tulisnya lagi.

3 dari 3 halaman

Infografis

* Fakta atau Hoaks? Untuk mengetahui kebenaran informasi yang beredar, silakan WhatsApp ke nomor Cek Fakta Liputan6.com 0811 9787 670 hanya dengan ketik kata kunci yang diinginkan.