Sukses

Presiden Jokowi Dicap Angkuh Oleh Media Malaysia

Dalam tulisan media tersebut mereka melabeli Presiden Joko Widodo sebagai sosok yang angkuh dan lebih memilih pendekatan konfrontasi.

Liputan6.com, Jakarta - Sebuah media asal Malaysia, Utusan menerbitkan tulisan mengejutkan. Dalam Tajuk Rencana media tersebut mereka melabeli Presiden RI Joko Widodo atau Jokowi sebagai sosok yang angkuh dan lebih memilih pendekatan konfrontasi.

Tulisan berjudul 'Maaf Cakap Inilah Jokowi' itu ditulis oleh asisten editor Utusan Ku Seman Ku Hussein. Dalam tulisan itu Jokowi disebut angkuh karena ucapannya yang akan menenggelamkan kapal ilegal dari Malaysia yang mencuri ikan di Indonesia.

Utusan menulis, komentar Jokowi itu telah melanggar semangat "bangsa serumpun" yang pernah digaungkan mantan Gubernur Jakarta itu dalam hal hubungan Malaysia dan Indonesia.

Berikut isi lengkap tulisan utusan online yang mereka terbitkan pada 23 November 2014:

Tahniah Presiden Indonesia, Joko Widodo atau Jokowi kerana meneruskan pendekatan konfrontasi dengan Malaysia. Dalam keghairahan sesetengah pihak di negara ini yang mendokong gagasan “bangsa serumpun” tetapi Indonesia mengambil pendekatan bertentangan semangat serumpun.

Khamis lalu, Jokowi mencetuskan kontroversi apabila mengarahkan pihak berkuasa maritim menenggelamkan semua bot nelayan Malaysia yang dilaporkan ditahan kerana memasuki perairan negara itu. Bagi Jokowi, tindakan ini akan memberikan kesan untuk mengurangkan pencerobohan oleh nelayan Malaysia ke kawasan perairan negara itu.

Arahan itu menggambarkan Jokowi pemimpin yang sedikit angkuh dalam menguruskan isu antara negara. Ini seolah-olah memperlihatkan Jokowi memilih pendekatan konfrantasi, bertentangan dengan gambaran yang diberikan sebelum ini. Tetapi tidak dinafikan sebahagian besar rakyat Indonesia berbudaya dan tatasusila tinggi.

Pada masa yang sama elok ditelaah semula frasa “ bangsa serumpun” dalam konteks yang lebih realistik ketika ini supaya tidak kelihatan hanya Malaysia sahaja yang beriya-iya sedangkan Indonesia sebaliknya. Lihat juga sejauh manakan relevannya pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang ditubuhkan di pihak Malaysia yang mendokong gagasan “bangsa serumpun” ini.

Arahan Jokowi itu berikutan laporan oleh sebuah agensi berita antarabangsa bahawa 200 nelayan Malaysia ditahan kerana menceroboh perairan negara itu baru-baru ini. Pihak Maritin Malaysia bagaimanapun menafikan nelayan Malaysia ditahan di Indonesia kerana tidak mendapat laporan tentang penahanan itu.

Utusan Malaysia Jumaat lalu melaporkan Jokowi berkata, “Tidak perlu menahan mereka. Karamkan bot mereka. Karamkan 10 hingga 20 bot. Itu membuatkan mereka berfikir.” Sementara itu Setiausaha Kabinet, Andi Widjajanto dalam temu bual dengan Reuters berkata, pencerobohan nelayan asing mengakibatkan Indonesia mengalami kerugian AS$25 bilion setahun.

“Kami harap tindakan itu dapat memberi mesej kepada jiran kami seperti Malaysia bahawa tindakan tersebut bukan satu tindakan biasa bagi kami,” kata Andi kepada Reuters. Malaysia mesti memahami mesej ini dan mengambil serius yang menjurus kepada ugutan ini. Kedua-dua lkenyataan itu mempunyai kaitan antara satu dengan lain.

Sama ada berita penahanan nelayan itu benar atau sebaliknya, itu bukanlah isu. Yang menjadi isu ialah sikap seorang pemimpin utama menangani isu pencerobohan perairan oleh nelayan, bukan penjahat atau pendatang asing tanpa izin (sebenarnya pendatang haram) seperti yang dialami oleh Malaysia. Adakah arahan kontroversi ini bertujuan memberi ilham kepada pihak berkuasa Malaysia bertindak di luar batas kemanusiaan dalam menangani pencerobohan pendatang tanpa izin Indonesia ke negara ini?

Tetapi minta maaf, pendekatan orang Malaysia berbeza dan tidak akan melakukan sesuatu tindakan di luar garis kemanusiaan waima untuk tujuan preventif. Untuk makluman, pendatang tanpa izin Indonesia bukan sahaja terdiri daripada mereka yang mahu mencari rezeki halal, tetapi juga yang membuat honar menggugatkan ketenteraman di negara ini.

Malaysia sepatutnya yang berkonfrontasi kerana pendatang tanpa izin Indonesia menyumbang kepada masalah sosial sekali gus merampas keamanan di negara ini.

Jokowi agak gopoh. Dia tidak menghayati memorandum persefahaman yang ditandatangani oleh pemimpin sebelum ini terhadap Garis Panduan Bersama Tentang Layanan Terhadap Nelayan oleh pihak maritim kedua-dua negara. Antara isi garis panduannya, kedua-dua negara mencapai kesepakatan hanya mengusir dan tidak menahan nelayan yang menceroboh perairan. Menenggelamkan bot dalam kata lain memusnahkan harta benda nelayan tidak ada dalam garis panduan berkenaan.

Hubungan

Sebenarnya gagasan “menganyang Malaysia” oleh Sukarno kerana membantah kemerdekaan negara ini tidak pernah berakhir. Walaupun hubungan kerajaan dengan kerajaan kelihatan harmoni tetapi hakikatnya banyak pihak di Indonesia sangat prejudis dengan Malaysia. Isu-isu remeh seperti menuduh “mencuri” tarian tradisi negara itu menyemarakkan kemarahan rakyat hingga pejabat Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta pernah dilemparkan najis. Ini satu tindakan keterlaluan.

Tetapi Indonesia tidak bertanya kenapa tarian yang dikatakan dicuri itu berada di Malaysia? Bukankah dikembangkan sendiri oleh orang Indonesia yang sudah menjadi rakyat negara ini sejak lama dulu? Mereka menetap di sini untuk mencari kehidupan yang lebih baik. Kesenian ini dikembangkan dan dimiliki oleh orang asal Indonesia di Malaysia tetapi peliknya Malaysia digelar Malingsia atau pencuri.

Mengambil kesempatan di atas semangat anti-Malaysia itu, Jokowi mungkin cuba mengalih tekanan yang hadapi berhubung cadangan menaikkan harga minyak sebanyak 50 peratus. Pengumuman itu mendapat bantahan hebat dalam kalangan rakyat terutama yang berada di bawah paras kemiskinan. Ironinya mereka itu sebelum ini menjulang Jokowi sebagai “wira rakyat” ketika berkempen dulu.

Jokowi berkira-kira, kalau harga minyak dinaikkan sebanyak 50 peratus dia dapat menjimatkan perbelanjaan kerajaan sebanyak AS$13 bilion (RM39 bilion) pada tahun depan. Kenaikan yang bakal dikenakan ialah 3,000 rupiah (80 sen) bagi setiap liter petrol. Harga petrol di Indonesia sekarang ini ialah 6,000 rupiah (RM1.61) dan diesel 5,500 rupiah (RM1.48) seliter.

Walaupun Jokowi belum melaksanakan pelan pengurangan defisit negara cara mudah itu, tetapi rakyat sudah memberikan tekanan kepada pentadbirannya. Secara perbandingan, kenaikan harga petrol sebanyak 20 sen seliter di Malaysia yang taraf ekonomi jauh lebih tinggi berbanding Indonesia dianggap besar, bayangkan nilai 80 sen seliter di Indonesia?

Tetapi hakikatnya menaikkan harga minyak bukan jalan mudah bagi Jokowi kerana dia tidak mempunyai majoriti di Parlimen. Walaupun menaikkan harga minyak tidak memerlukan kelulusan Parlimen tetapi dia akan berhadapan dengan tekanan.

Sepatutnya Jokowi tidak perlu mengalih tumpuan dan mengambil kesempatan di atas sentimen anti Malaysia tetapi memberi perhatian kepada isu rakyat yang berpendapatan rendah.

Satu lagi yang perlu diketahui tentang Jokowi ialah hubungan dengan Amerika Syarikat (AS). Semasa berkempen dulu pernah tercetus isu bahawa Jokowi adalah proksi AS tetapi dia menafikan. Bagaimanapun Duta AS di Indonesia, Robert Orris Blake mengesahkan AS sedia menjalinkan kerjasama ketenteraan dan maritim pada era Jokowi.

Ini seolah-olah mengiyakan Presiden Indonesia ini ada hubungan istimewa dengan AS kerana sejak 1991 Kongres AS mengharamkan penjualan senjata kepada Indonesia berikutan isu Timor Leste. Kini AS sanggup menyediakan sistem pertahanan dan pemantauan berteknologi tinggi di perairan Indonesia termasuk Selat Melaka.

Pada era Jokowi, AS berpeluang meluaskan penguasaannya di sebelah sini selepas mempunyai pangkalan di Korea Selatan dan Jepun. Ini mungkin mencetuskan konflik dari sudut geopolitik negara yang berjiran dengan Indonesia. Ini suatu yang tidak begitu "sihat" sebenarnya.

(Mut)

* Fakta atau Hoaks? Untuk mengetahui kebenaran informasi yang beredar, silakan WhatsApp ke nomor Cek Fakta Liputan6.com 0811 9787 670 hanya dengan ketik kata kunci yang diinginkan.

  • Presiden Jokowi hibur anak-anak dengan atraksi sulap di peringatan Hari Anak Nasional, di Pekanbaru, Riau.
    Joko Widodo merupakan Presiden ke-7 Indonesia yang memenangi Pemilihan Presiden bersama wakilnya Jusuf Kalla pada 2014

    Jokowi

  • Negara serumpun Indonesia yang juga termasuk bagian dari Asia Tenggara
    Negara serumpun Indonesia yang juga termasuk bagian dari Asia Tenggara

    Malaysia

Video Terkini